«دیزاین بریف، تفهیم‌نامه طراحی» منتشر شد/کتابی که طراحان را از مشکلات سنتی شغل خود خلاص می‌کند

«دیزاین بریف، تفهیم‌نامه طراحی» نوشته پیتر ل. فیلیپس با ترجمه سلمان یافت‌آبادی از سوی موسسه پژوهشی چاپ و نشر نظر منتشر شد. این کتاب به طراحان کمک می‌کند از گرفتاری‌های سنتی مشاغل هنری رها شده و حرفه‌ خود را به مانند سایر مشاغل حرفه‌ای به صورتی موفق و موثر اداره کنند.

design-brief-fa-web    design-brief-en-web

به گزارش یاقوت سلمان یافت‌آبادی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: «دیزاین بریف، تفهیم‌نامه طراحی» یکی از شاخص‌ترین منابع کاربردی در رشته جدید مدیریت طراحی است که در حین آموزش عملی شیوه‌های مدیریت طراحی و مفاهیم مرتبط با آن با لحنی روان و صمیمی، به عنوان مرجعی جامع به دیزاین بریف و نحوه کار با آن می‌پردازد.

وی افزود: این کتاب یکی از منابع مهم توصیه شده از سوی «انجمن مدیریت طراحی DMI» است و به طراحان کمک می‌کند تا با بخشی از دانش روز جهان درباره این حرفه آشنا و از گرفتاری‌های سنتی مشاغل هنری رها شوند و حرفه‌ خود را مانند سایر مشاغل حرفه‌ای به صورتی موفق و موثر اداره کنند. این کتاب برای همه طراحان اعم از طراحان گرافیک، طراحان صنعتی، معماران و همه طراحان دیگری که برای سفارش دهنده کار می‌کنند و هر روز با درخواست‌های متعدد سفارش دهنده دست و پنجه نرم می‌کنند، کارآیی دارد. همه طراحانی که از مشکلات به تنگ آمده و اعتقاد دارند که سفارش دهنده طراحی را نمی‌فهمد. این کتاب راهکارهایی را ارائه می‌دهد تا طراحان برای همیشه از عمده این مشکلات رها شوند، سفارش دهنده را راضی کنند و در عین حال از حرفه خود لذت ببرند.

یافت‌آبادی ادامه داد: از طرف دیگر این کتاب برای مدیران سازمان‌ها و صنایع، کارشناسان روابط عمومی، مدیران و کارشناسان بازاریابی و فروش، مدیران برند، کارآفرینان و همه افرادی که در جایگاه کارفرما و سفارش دهنده قرار می‌گیرند و از مقوله طراحی در کسب و کار خود بهره می‌برند، در حکم راهنمایی گام به گام است برای آنکه بتوانند فرآیند طراحی را با نیازهای خود همراه  و از طریق طراحی به اهداف تعریف شده تجاری یا سازمانی خود دست پیدا کنند.

این مترجم همچنین در توضیح واژه «تفهیم‌نامه طراحی» گفت: واژه «تفهیم‌نامه طراحی» که در این کتاب برای نخستین بار به عنوان معادلی برای دیزاین بریف استفاده شده، معرف ابزاری است که در کل کتاب مبنای ارتباط موثر میان طراح و سفارش دهنده قرار می‌گیرد و در آموزش کارفرما در زمینه مقوله طراحی، تعامل و درک متقابل میان طراح و کارفرما، اداره و کنترل پروژه طراحی و در نهایت مدیریت جلسه انتخاب طرح نهایی نقش بسیار پررنگی ایفا می‌کند.

‏این طراح و گرافیست درباره فصل‌های مختلف کتاب نیز اشاره کرد: کتاب شامل ۱۳ فصل است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از «بالاخره تفهیم‌نامه طراحی چیست؟»، «مسئولیت تدوین تفهیم‌نامه با کیست؟»، «مفاد ضروری یک تفهیم‌نامه طراحی»، «تصویب تفهیم‌نامه طراحی»، «استفاده از تفهیم‌نامه طراحی»، «تحلیل فضای رقابت»، «ایجاد اعتماد و اعتبار برای مقوله طراحی»، «استفاده از تفهیم‌نامه طراحی در فرآیند تصویب طرح نهایی»، «یک مدیر طراحی کیست؟»، «اندازه‌گیری نتایج طراحی»، «نمونه‌ای از تفهیم‌نامه طراحی»، «پیشگیری و غلبه بر مشکلات» و «برنامه‌ریزی برای حرکت به جلو».

همچنین در پشت جلد این کتاب آمده «این کتاب در درجه اول برای همه طراحان است. طراحان گرافیک، طراحان صنعتی، معماران و همه طراحان دیگری که برای سفارش‌دهنده کار می‌کنند و هر روز با درخواست‌های متعدد سفارش‌دهنده دست و پنجه نرم می‌کنند. همه طراحانی که از مشکلات به تنگ آمده‌اند و معتقدند “سفارش‌دهنده طراحی را نمی‌فهمد”، همه طراحانی که”وقت کم می‌آورند” و  همه طراحان از هر نوع و در هر حیطه‌ای که «هیچ وقت از نتیجه کار خود راضی نیستند» . این کتاب راه کارهایی را در پیش می‌گذارد تا برای همیشه از عمده‌ی این مسائل فارغ شده، سفارش‌دهنده را راضی کرده و از حرفه خود لذت ببرند. از طرف دیگر این کتاب برای مدیران سازمان‌ها و صنایع، مدیران و کارشناسان روابط عمومی و تبلیغات، مدیران و کارشناسان بازرگانی و برند، کارآفرینان و تمام افراد دیگری که در جایگاه کارفرما و سفارش‌دهنده قرار می‌گیرند و از مقوله طراحی در کسب و کار خود بهره می‌برند، در حکم راهنمایی گام به گام است برای آنکه بتوانند فرآیند طراحی را با نیازهای خود همراه کرده و از طریق طراحی به اهداف تعریف شده تجاری و یا سازمانی خود دست پیدا کنند. این کتاب، یکی از شاخص‌ترین منابع کاربردی در رشته جدید «مدیریت طراحی» بوده و جامع‌ترین مرجعی است که تاکنون در مورد چگونگی تدوین و مدیریت «دیزاین بریف» به نگارش در آمده است. این کتاب درباره همه آن چیزهایی است که هرگز برای طراحان تدریس نمی‌شود!»

دیزاین بریف، تفهیم‌نامه طراحی» تالیف پیتر ل. فیلیپس و ترجمه سلمان یافت آبادی با شمارگان هزار و ۳۰۰ نسخه، ۲۹۲ صفحه و بهای ۱۷ هزار تومان از سوی موسسه پژوهشی چاپ و نشر نظر روانه کتابفروشی‌ها شده است.

پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های ضروری مشخص شده‌اند. *

9 + 3 =