زیبا، خوانا، مدرن / گفت و گو با ایمان یاری طراح ارشد پروژه هویت بصری شبکه سه

در روزهای اخیر شاهد تغییرات اساسی در هویت بصری و نمای ظاهری شبکه سه سیما بودیم که در سالگرد ۲۲ سالگی این شبکه رونمایی گردید. تغییرات انجام شده در بین طراحان گرافیک و انیماتورهای کشور، بی‌حاشیه نبود و مسائل مختلفی پیرامون آن مطرح گشت. به همین مناسبت گپ‌و‌گفتی داشتیم با ایمان یاری، طراح ارشد پروژه‌ی طراحی هویت بصری شبکه‌ی سه سیما. در ادامه می‌توانید این گفتگو رو بخوانید.

channel3-yaghout-art-ir (6)

  • ضرورت ایجاد یک هویت بصری جدید برای شبکه سه چه زمانی و از طرف چه کسی مطرح شد؟ شبکه سه یا شما؟

از سال گذشته بحث طراحی هویت بصری شبکه های داخلی در صدا و سیما مطرح شده بود و پروژه‌ی شبکه سه به عنوان اولین شبکه تقریبا از آذرماه سال ۹۳ آغاز شد. شرکت‌ها و استودیوهای مختلفی برای این پروژه طرح پیشنهادی ارائه کردند و نهایتا طرح “استودیو پروانه آبی” انتخاب شد. البته سابقه‌ی طراحی و اجرای هویت بصری جدید پرس تی وی هم در اعتماد مدیران شبکه به تیم ما بی‌تاثیر نبود.

  • تیم طراحی این پروژه چه کسانی بودند و هرکدام چه وظیفه‌ای رابر عهده داشتند؟

این پروژه در استودیو پروانه آبی طراحی و اجرا شد. امید خوش‌نظر به عنوان کارگردان کار، مرتضی جهانپور به عنوان مشاور پروژه، بنده به عنوان طراح ارشد و یک تیم قوی اجرایی متشکل از طراحان، انیماتورها و موشن گرافیست‌های حرفه‌ای.

channel3-yaghout-art-ir (3)

  • مراحل ایده پردازی و طراحی چگونه طی شد و چطور به عناصر تصویری این پروژه رسیدید؟

ما قبل از شروع پروژه و در مرحله‌ی ارائه ی پروپوزال به ایده هایی در مورد هویت بصری شبکه فکر کرده بودیم و اتودهای اولیه طراحی شده بود. بعد از اینکه کار به ما سپرده شد با توجه به خواسته‌های مدیران شبکه و بررسی مخاطبین شبکه سه (که طیف وسیعی از جامعه هستند) ایده‌های جدیدی به طرح اضافه کردیم و کانسپت‌های اصلی گرافیک شکل گرفتند.

در آتلیه ی ما عمدتا ایده‌ها به روش طوفان فکری ساخته و پرداخته می‌شوند.  در طراحی عناصر تصویری به چند نکته توجه داشتیم:

جذابیت برای مخاطب، وحدت کلی عناصر مختلف گرافیکی شبکه، توجه به کاربرد آیتم‌های مختلف، کیفیت بالای اجرا.

  • مدیران شبکه چه ویژگی هایی را از هویت بصری جدید می‌خواستند؟ و شما چطور این خواسته‌ها را محقق کردید؟ خودتان می‌خواستید این هویت بصری چه پیام و چه ویژگی‌هایی داشته باشه؟

پیش از هر چیز شبکه خواهان جذابیت هرچه بیشتر گرافیک شبکه و یک ساختار حرفه ای قابل رقابت با شبکه‌های معتبر بین المللی بود. جذب مخاطبین شبکه که عمدتا از قشر جوان جامعه هستند و القای روحیه ای بانشاط و پرانرژی هم از اهداف پروژه بود. ما هم تلاش کردیم با توجه به این خواسته ها و البته دغدغه های هنری و کیفی خودمان به این اهداف نزدیک شویم. البته مطمئنا کار بی نقص نیست و اشکالاتی هم دارد ولی در این ژانر از نمونه های خیلی خوب محسوب می‌شود. ما برای موشن گرافیک‌ها در رویداد بیهانس تهران نشان اول را کسب کردیم.

channel3-yaghout-art-ir (7)

  • چقدر توانستید به خواسته‌های خود و مدیران برسید؟

تا حدود زیادی، البته مشکلات زیادی هم داشتیم که بعضی از آن‌ها رفع شد و تعدادی هم باقی ماند. برای مثال عمده‌ترین مشکلی که در حال حاضر روی خروجی کار تاثیر گذاشته پخش با سیستم SD هست، درحالی که قرار بود پخش شبکه سه به سیستم HD تبدیل بشود و همه‌ی آیتم‌های سفارش داده شده بر اساس آن طراحی  و اجرا شد ولی نهایتا به دلیل مشکلاتی این تغییر انجام نشد.

  • بارزترین عنصر یک هویت بصری، لوگو هست. ایده‌ی بازطراحی لوگو به این شکل از کجا حاصل شد؟ آیا از ابتدا بنا بر حفظ ساختار لوگوی قبلی بود یا  به لوگوی جدید هم فکر شد؟

بله، اصلی ترین و مهمترین بخش در هویت بصری لوگو هست، لوگوی قدیمی شبکه سه در زمان خودش یکی از مدرن ترین لوگوهای شبکه های تلویزیونی بود ولی مشکلاتی هم داشت که باید رفع می‌شد. در مقاطعی از ری برندینگ شبکه پیشنهاد تغییر کلی لوگو هم مطرح شد که با مخالفت همراه بود و نهایتا با مشورت با مدیران تصمیم به بازطراحی گرفتیم.

channel3-yaghout-art-ir (4)

  • اصلا چه نیازی به باز طراحی لوگوی یک سازمان هست؟

برای زنده بودن و پویایی و جذاب ماندن همیشه احتیاج به تغییر هست. برندهای بزرگ دنیا هرچند سال یکبار پوست اندازی می‌کنند و ظاهرشان را تغییر می‌دهند و به قولی لباس نو می‌پوشند تا همچنان برای مخاطبین‌شان جذاب و جوان بمانند. سلیقه‌های عمومی در طول زمان تغییر می‌کنند و زیبایی و جذابیت در هر دوره معنی منحصر به فرد خودش را دارد. باید با تغییرات دنیا همراه شد. این تغییر ناگزیر است و اگر انجام نشود، برند کم کم از بین می‌رود.

  • یکی از مشکلاتی که در بازطراحی لوگوها وجود دارد این است که مدیران سخت زیر بار این کار می‌روند، در کار شبکه ی سه، عکس‌العمل مدیران نسبت به بازطراحی لوگو چگونه بود؟

در برابر پیشنهاد تغییر کلی لوگو موضع سرسختی داشتن ولی در مورد بازطراحی لوگوی قبلی توانستیم به نظر مشترک برسیم.

channel3-yaghout-art-ir (5)

  • در کنار لوگو، عنصر دیگری که بیش از همه در هویت های بصری دیده میشه، تایپ‌فیس استفاده شده در پروژه هست. بفرمایید که آیا این تایپ‌فیس به صورت اختصاصی برای شبکه‌ی ۳ طراحی شده و یا از تایپ‌فیس ازپیش طراحی شده‌ای استفاده کردید؟

برای شبکه ی سه یک قلم اختصاصی بر اساس فرم و هویت جدید شبکه و اصولی که برایش در نظر گرفتیم (تبعیت از فرم دایره، زاویه ی ۶۰درجه و…) طراحی شد. اسمش IRIB3 هست دردو تایپ Bold  و Regular

  • در طراحی تایپ‌فیس چه نکاتی رو مد نظر داشتید و تایپ‌فیس شبکه‌ی ۳ باید چگونه می‌بود؟

این تایپ فیس براساس اصول مدرن طراحی قلم‌های فارسی و عربی طراحی شد و به ۵ خط کرسی محدود شد تا نظم بیشتری داشته باشد، در طراحی به هماهنگی فرم‌ها با گرافیک و لوگوی شبکه دقت شد و فرم‌های منحنی آن همگی از دایره گرفته شده‌اند.

زیبایی و خوانایی و مدرن بودن فونت هم از دغدغه‌های دیگر ما بود.

channel3-yaghout-art-ir (2)

  • در شبکه‌های مجازی مطالبی منتشر شده بود مبنی بر این که تایپ‌فیس شبکه‎ی ۳ تایپ‌فیس کازابلانکا هست و خوانایی خوبی هم ندارد. نظر شما در مورد چیست؟

متاسفانه برخی افراد از روی اسکرین شات‌های منتشر شده در فضای مجازی و بدون اینکه یک بار از طریق خود شبکه قلم جدید را بررسی کنند قضاوت کردند. در اسکرین شات های پخش شده که مربوط به اتودهای گرافیک و پیش از طراحی قلم بوده است، از فونت کازابلانکا استفاده شده بود و این شبهه را ایجاد کرد. البته شباهت‌های خیلی کمی بین این دو قلم وجود دارد که اگر آنها را ملاک قرار بدهیم می‌توانیم همه‌ی تایپ‌فیس‌های فارسی را به دو یا سه دسته‌ی مختلف تقسیم کنیم!

در مورد خوانایی هم تا حدودی به این برمی‌گردد که ما با خیال راحت از اینکه قرار هست شبکه با هویت جدید در سایز Full HD پخش شود این فونت را طراحی کردیم و بعد به علت رزولوشن پایین نتوانستیم از قلم Regular استفاده کنیم و قلم Bold هم کمی در سایزهای کوچک خوانایی خودش را از دست می‌دهد.

  • بحث دیگری که در فضای مجازی پیش آمد شباهت این لوگو به لوگوی شرکت اریکسون هست. نظر شما راجع به این تشابه چیست؟

من این حرف را از هیچ شخص یا نهاد تخصصی نشنیدم، چون از نگاه حرفه ای خیلی حرف خنده دای بود.  شما تصور کنید که ۲۲ سال پیش لوگوی شبکه سه طراحی شده و امسال بازطراحی. کاملا هم مسیر و روند باز طراحی مشخص هست. وقتی قرار هست ساختار لوگوی قبلی حفظ و مشکلات رفع بشود این ایراد خیلی غیرحرفه‌ای هست و فقط خوراک نشریات زرد و گروه‌های تلگرامی است.

channel3-yaghout-art-ir (1)

  • عده ای می‌گویند فاصله‌ی لوگو از حاشیه‌ی صفحه نمایش خیلی زیاد هست. واقعا اینطور است؟

بله کمی زیاد هست، به همان دلیل قبلی طراحی براساس سایز HD

در سایز اچ دی اگر دقت کنید لوگو را کمی از لبه های تصویر فاصله می‌دهند تا در گیرنده های قدیمی تر که تصویر بریده می‌شود از کادر خارج نشود. ولی چون سیستم پخش تغییر کرد و اس دی پخش می‌شود این مشکل وجود دارد که البته داریم اصلاح می‌کنیم و به زودی رفع می‌شود.

  • پالت رنگی هویت بصری شبکه سه بر چه اساسی مشخص شد؟ این رنگ‌ها چه چیزی را می‌خواهند بیان کنند؟

براساس بریف، شبکه سه باید پویایی، جوانی و انرژی بالا را منتقل کند و به همین دلیل از بین رنگ‌های پیشنهادی این پالت انتخاب شد. که البته ریشه‌ی ایرانی هم دارند، سه رنگ ارغوانی، فیروزه‌ای و زرد که هم‌نیشینی و هارمونی خوبی کنار هم دارند و رنگ‌های شاد و جذابی هستند. ضمن اینکه گرافیک شبکه را هم از باقی شبکه‌ها کاملا متمایز می‌کنند.

  • در پایان اگر نکته‌ای هست که در مصاحبه به اون اشاره‌ای نشد بفرمایید.

از شما بابت این فرصت سپاسگزارم.

یک نظرارسال نظر

پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های ضروری مشخص شده‌اند. *

5 − 4 =