اتودهای دیده نشده از پوستر بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر / مسعود نجابتی

پوستر هر رویداد هنری بخش مهمی از آن رویداد است که باقی می ماند و همواره با آن همراه است. بخش اعظمی از هویت یک رویداد در پوستر آن نهفته است، به خصوص برای رویدادهای هنری که این موضوع چندین برابر اهمیت می یابد. در بین رویدادهای هنری، برخی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، به دلیل اینکه جنبه ی ملی و بین المللی آن ها از سایر رویدادها پر رنگ تر است. مانند جشنواره های فجر که هر ساله در سرار کشور بصورت بین المللی برگزار می گردند و هنرمندان بسیاری از داخل و خارج از کشور در آن ها شرکت می کنند. پوستر این رویدادها به مثابه ی جبهه و پیشانی آن ها هستند و تمام کشش یک مخاطب به جشنواره، در اولین قدم با پوستر آن ایجاد می شود. مسئولین برگزاری جشنواره های فجر هم اهتمام زیادی بر تولید هر چه بهتر این پوسترها دارند و تا الان نیز از تلاشی دریغ نکرده اند. اما همواره در این عرصه مشکلاتی وجود داشته است که اجازه نداده اند پوسترهای مهم ترین رویدادهای هنری کشور، به بهترین نحو ممکن طراحی، اجرا و رونمایی شوند. در این مدت، به خصوص در سال های اخیر، کم تر پوستری از جشنواره های فجر بوده اند که بدون حاشیه رونمایی شده باشند. یکی از بارزترین علل این اتفاق را می توان عدم وجود سازو کار مشخص برای انتخاب تیم طراحی دانست. از این رو گاه شاهد آن هستیم که با وجود نیروها و پتانسیل های بسیار زیاد هنری که در کشور وجود دارد، محصول نهایی پوستر جشنواره های فجر، که باید گل سرسبد همه ی پوسترها و نشانگر پیشرفت سالانه تولید پوستر کشور باشند، چیزی به دور از شأن و توانایی هنر ایرانی حتی در سطوح پایین است.

اما در این میان پوسترهایی را شاهد هستیم که با انتخاب صحیح طراح و اعتماد کافی کارفرمایان، سطح بالایی از انتظارات مخاطبان و منتقدین را برآورده کرده اند. یکی از این پوسترها که به زعم طراحان برجسته گرافیک، علاقمندان به این زمینه و نیز مردم عادی، از بهترین پوسترهای طراحی شده برای جشنواره فیلم فجر است، پوستر مربوط به دوره ی بیست و نهم است که توسط مسعود نجابتی در سال ۱۳۸۹ طراحی شد.

مشاهده اتودهای آثار موفق از طراحان برجسته برای هر هنرمندی جذاب و درس آموز است؛ از این رو اتودهایی دیده نشده از این پوستر را در این مطلب مشاهده خواهیم کرد که توسط مسعود نجابتی در اختیار یاقوت قرار داده شده است. مسعود نجابتی از طراحان برجسته گرافیک ایران است که در زمینه تایپوگرافی فعالیت بیشتری دارد. او برای جشنواره فیلم فجر فقط یک پوستر طراحی کرد و آن را هم با استفاده از قابلیت های تایپوگرافی فارسی و خط شکسته نستعلیق اجرا نمود.

البته این بدان معنا نیست که هیچ نقدی بر این پوستر وارد نشده و مطمئنا نظرات مختلفی درباره آن مطرح شده است و نجابتی نیز در تأیید اهمیت نظر منتقدان در پاسخ به سوال ما پیرامون نحوه شکل گرفتن پوستر دوره ی بیست و نهم  گفت : “در خصوص پوستر صحبت خاصی ندارم، یعنی اعتقادی به توضیح پوستر ندارم، پوستر خود باید گویا باشد و ارتباط بگیرد و مناسب با موضوع و جذاب باشد.بیش از این، کار منتقد است که توضیح دهد یا نقد کند.”

به امید آن که حال و هوای این عرصه نیز به شکلی برگردد که بدون التهاب، تنش، جنجال و حاشی، شاهد تصمیمات کارآمد مدیران، حضور هنرمندان توانمند و تولید آثاری درخور شأن هنر و خلاقیت ایرانی باشیم.

در ادامه اتودها و مراحل شکل گیری پوستر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر را مشاهده می نمایید که بصورت اختصاصی در اختیار یاقوت قرار گرفته است.

Film-fajr-29th-nejabati-yaghout-art-ir (2)

Film-fajr-29th-nejabati-yaghout-art-ir (3)Film-fajr-29th-nejabati-yaghout-art-ir (4)Film-fajr-29th-nejabati-yaghout-art-ir (1)

 

۲ نظرارسال نظر

پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های ضروری مشخص شده‌اند. *

3 × دو =