گفت‌وگو با محمدرضا دوست‌محمدی طراح پوستر نمایشگاه مطبوعات

محمدرضا دوست محمدی

محمدرضا دوست‌محمدی طراح پوستر نمایشگاه مطبوعات می‌گوید باید کلیت‌گرایی شود و این که جزئیات چه هستند، فرع ماجراست.

پوسترهای نمایشگاه مطبوعات امسال را محمدرضا دوست‌محمدی، طراحی کرده. محمدرضا دوست‌محمدی متولد ۱۳۵۵ است. او کارشناس ارشد انیمیشن از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه تهران است بسیاری از طرح جلدهای مجله همشهری جوان، اثر اوست. او در مصاحبه با خبر آنلاین چگونگی شکل گرفتن پوسترهای نمایشگاه مطبوعات را شرح داده است:

چرا شما برای طراحی پوستر نمایشگاه مطبوعات انتخاب شدید؟

من پیش از این با وزارت ارشاد کار نکرده بودم. آنها کارهای من را دیده بودند و خوششان آمده بود. این شد که با من تماس گرفتند و من هم قبول کردم طراحی پوسترهای نمایشگاه را انجام دهم.

چطور به این سه پوستر نهایی رسیدید؟

طرح‌های نهایی پوسترهای نمایشگاه کتاب، از بین ۱۴ اتود پیشنهادی انتخاب شد. در انتخاب طرح نهایی عوامل مختلفی دخیل بودند. یکی از این عوامل سلیقه مدیران بود، عامل بعدی شرایط و فضای فرهنگی حاکم بر جامعه بود. یکی دیگر از عوامل شرایط و جنس مخاطب ما به لحاظ فکری است.این سه طرح در هر صورت با در نظر گرفتن این عوامل از دل چهارده اتود نهایی انتخاب شد و به مرحله اجرا رسید.

در مورد پوستر اول توضیح می‌دهید؟

در پوستر اول که یک خانواده را به تصویر کشیده است، هدف این بوده که حضور خانواده در فضای مطبوعات احساس شود. در زمینه بصری محدودیت‌هایی داشتیم که باید مسئله‌مان را با آن حل می‌کردیم. در این پوستر یک خانواده با تمام اعضای آن انگار به یک مهمانی دعوت شده‌اند، که محل آن مهمانی خانه‌ای‌ست که از مطبوعات به وجود آمده است.

به این دلیل که سمبلیک‌ترین و قدیمی ترین شکل مطبوعات، روزنامه است، ما شکل روزنامه‌ای را در نظر گرفتیم.

poster-door-final-small-732x1024

مخاطب پوستر دوم کودکان و نوجوانان هستند؟

بله در این پوستر مخاطب ما کودکان و نوجوانان بودند. در پوستر کودک ما از جذابیت‌های تصویری و رنگ‌های شاد بهره برده‌ایم.که برای حضور در نمایشگاه نیاز به حضور خانواده هم دارند.در این کار از تکنیک تصویرسازی استفاده کردیم .

در این پوستر شهری که زیر پای بچه‌هاست، چه جور شهری است؟

معماری شهر زیرپای بچه‌ها از یک معماری ترکیبی ایرانی-مدرن بهره گرفته شده. در تصویر برج آزادی، برج میلاد ، سی وسه پل، آرامگاه ابوعلی سینا قابل تشخیص است.مسجدی هم که در وسط پوستر دیده می‌شود،الهام گرفته شده از مصلاست. تصویر سرزمینی رویایی است که عطر و بوی ایرانی دارد.

در دنیای بچه‌ها آنچه که مورد توجه است، نقد و گزارش و خبر و تحلیل نیست. در دنیای بچه‌ها بیشتر نقل و روایت و دنیای فانتزی است. در این پوستر بچه‌ها سوار قالیچه پرنده مطبوعات شده‌اند و می‌توانند به دنیای تخیلات و رویاها، آینده و گذشته، فرازمان و فرامکان خودشان سفر کنند.

poster-koodak-final-small-717x1024

در پوستر سوم شما از نماد «انار» استفاده کرده‌اید. علت این انتخاب چیست؟

انار نماد پاییز و یکی از نمادهای ایرانی است. از طرفی انار یک کارکتر مذهبی دارد. ما ترجیح دادیم از المان‌هایی که عناصر ملایم مذهبی دارد،‌ استفاده کنیم و جدای از آن، انار برای ما یادآور خاطرات کودکی و شعر «انار» است. در نتیجه این المان با تم‌های مختلف در واقع یادآور نمایشگاه مطبوعات است که همه گرایش‌های فکری را در خود جا داده است.

poster-anar-final-small-717x1024

روزنامه‌هایی که در پوستر انار به کار برده‌اید، روزنامه‌های قدیمی است؟

خیر. روزنامه‌هایی که در پس زمینه انار است، روزنامه‌های قدیمی نیست، برای مدیریت تصویر از روزنامه استفاده شده، در پوسترهای شلوغ نمی‌شود از عکس‌های درشت و مشخص استفاده کرد چون چشم بیننده را منحرف می‌کنند. روزنامه‌ها در این پوستر بافت‌های متی هستند تا عکس. ما باید تصاویر و رنگ‌ها را کنترل می‌کردیم که ازدحام و شلوغی عناصر بصری، موجب بد دیده شدن کار نشود.

به نظرتان در پوسترها جای رسانه‌های آنلاین خالی نبود؟ الان بخش قابل توجهی از رسانه‌های کشور، رسانه‌های آنلاین هستند.

در پوستر سخت است که همه اهداف و جوانب را به تصویر بکشیم. من حتی معتقد بودم که این پوسترها خیلی شلوغ هستند و با این شلوغی مخالف بودم. پوستر نباید خیلی پرگویی داشته باشد. کلیت‌ به زعم من کفایت می‌کند. اینکه واقعا جزییات چه هستند، فرع ماجراست. قرار نیست آدم‌ها در پوستر تمام اهداف یا جزییات را ببینند.

چرا کمتر پوسترهای سازمانی و دولتی خوب می‌بینیم؟

عوامل مختلفی دخیل هستند. گاهی به دلایل اقتصادی، گاهی انتخاب طراح درست نیست، گاهی طراح، طراح خوبی است و فشار از سمت مدیران موجب افت کار می‌شود. .واقعاً بحث پیچیده است. پوسترهای سازمانی و دولتی ما خیلی جای کار دارد. هم ما هنرمندان باید بتوانیم با مدیران حرف بزنیم و به آنها نزدیک شویم و مذاکره کنیم، هم مدیران باید به جامعه هنری نزدیک شوند و با آنها حرف بزنند. ما تا ایده‌ال فاصله زیادی داریم. من تلاشم را کردم که این فاصله را کمتر کنم. امیدوارم پوسترهای سال‌های آینده از پوستر امسال بهتر باشد و ما یک حرکت رو به جلو داشته باشیم.

منبع

پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های ضروری مشخص شده‌اند. *