هیچ چیز اورجینال نیست / مصاحبه و آثار Dragana Nikolic

Dragana Nikolic  فارغ التحصیل فرهنگستان هنر بخش طراحی گرافیک از Novi Sad صربستان است او عضو ULUPUDS انجمن هنرمندان هنرهای کاربردی و طراحان صربستان است و به عنوان یک تصویر گر و طراح، اساسا در شاخه فرهنگ و انتشارات، برای مشتریان زیادی در داخل و خارج کشور کار می کند.

dragana

او در بلگراد صربستان زندگی می کند.

اولین بار کار خود را در کتاب ایستادن، فکر کردن، رفتن، انجام دادن نوشته شده توسط mirko ilic و steven heller ارائه داد.

همچنین او در شاخه‌ای از هنر ویدئویی و فیلم‌های کوتاه آزمایشی کار می‌کند.

در ادامه گفتگویی خواهید خواند همراه با بخشی از آثار دروگان نیکولیک:

poetry city festival 2015 poster

  • لطفا برای ما خلاصه‌ای از سابقه کاریتان بگویید؟

من در فرهنگستان هنر بخش طراحی گرافیک Novi Sad صربستان فارغ التحصیل شدم و از آن زمان تا کنون روی پروژه‌های مختلف در زمینه فرهنگ و انتشارات کار کرده ام. من عاشق مطالعه‌ام و اکثر دوستانم شاعر و نویسنده هستند پس این شاخه از طراحی اتفاقی نیست.

  • طراحی در چه شکل و قالبی در زندگی شما ظهور کرده‌است؟

ما همیشه در حال طراحی بوده ام، در مدرسه و بعد از آن، زمانیکه در حال ساخت ایده برای کار هستم.

  • تفاوت یک طراح و یک دیزاینر از دیدگاه شما چیست؟

خب، شما می‌توانید از طراحی در دیزاین استفاده کنید مانند یک مرحله برای رسیدن به پایان کار. شما فقط باید مجددا به ایده‌تان فکر کنید آن را وارد زندگی کنید نه اینکه آن را نصفه رها کنید.

Book cover_Milan Dobricic Blessed Losers

Hero of the Nation theatre play poster

  • آیا اصولا تفاوتی دارند؟

بله قطعا‌، طراحی آزادی بیشتری به شما می‌دهد تا تلاش کنید برای چیزی که می‌خواهید، من معمولا با دست طراحی می‌کنم سپس آن را وارد کامپیوتر می‌کنم.

  • آیا الهامات طراحی شما از تجارب شخصی‌تان سرچشمه می‌گیرند؟

بله، از مردمی که میبینم، اماکنی که میروم، کشوری که در آن زندگی می‌کنم و همه‌ی چیزهایی که شخصیت من را تشکیل داده اند.

 Book cover_Mama Amazonica

در غیر این صورت این الهامات از چه چیزی سر چشمه می‌گیرند؟

همچنین من از کارهای هنرمندان دیگر هم الهام می‌گیرم، نه فقط طراحان، بلکه کارگردان فیلم، نویسندگان.

  • چه کسی بیشترین تاثیر را در طراحی شما داشته‌است؟

مطمئن نیستم، مسلما گروهی از افراد تاثیر گذار بودند، در ابتدا معلمانم، کسانی که جهانی جدید برای من باز کردند. سپس کسانی که کارهایشان را تحسین می کردم و حالا همکارانم و از سرتاسر جهان کار کسانی که  شانس این را داشته‌ام که در اینترنت و نمایشگاه های بین المللی ببینم.

Book cover_Dejan Matic Between 33 and Death poetry city festival 2014 evil never sleeps poetry performance poster

  • فلسفه زندگی شما چیست؟

هیچ برنامه‌ای ندارم. فقط با جریان زندگی پیش می روم.

  • فلسفه طراحی شما چیست؟

کار برای چیزی که به آن ایمان دارید، کار برای دلایل خوب، برای کمک به کسی که شما هستید، برای تغییر کمی که می‌توانید انجام دهید.

  • بهترین دستاوردهای شما چیستند؟

زمانی که به مردم، دوستان کمک می‌کنم، زمانی که با تمام وجودم برای ایده‌ای کار می‌کنم، این بهترین دستاورد های شخصی من است، و تلاش می‌کنم بیشتر به آن عمل کنم. قبلا عادت داشتم بیشتر به شغل و اهداف شخصی فکر کنم اما چیزی که الان برای من مهم است خود آگاهی ست. تلاش خودتان را کنید برای کمک به دیگران در راهی که اطلاعات خوبی دارید.

Poetry performance Swamp Club poster Poetry is the Continuous Freshness of the World _ Poetry and Book Festival 2015 poster Book cover_tt 29 languages

  • آیا شما سبک شخصی دارید؟ به سبک شخصی در طراحی گرافیک معتقد هستید؟

نمیدانم، فکر می‌کنم این یک چیز شخصی است. دوس دارم بدونم هنرمندان چگونه پیشرفت می‌کنند نه اینکه گیر بدهم به نوعی از سبک شخصی برای سیاحت و تجربه کردن.

  • اگر هنر جویی از سبک شخصی شما تقلید کند یا بر اساس طرح های شما در حیطه گرافیک طراحی کند چه احساسی خواهید داشت؟

خب طبق چیزی که پیکاسو گفته “هنرمندان خوب کپی می کنند، هنرمندان بزرگ دزدی” و جارموش اضافه کرده است: “هیچ چیز اورجینال نیست. از هر جایی که الهامات را تشدید می‌کند یا قدرت تصور شما را تقویت می‌کند بدزدید.تنها چیز هایی را برای دزدیدن انتخاب کنید که مستقیما با روح شما صحبت می کنند.اگر این کار را بکنید کارهایتان معتبر می شوند. اعتبار گرانبهاست، اصالت وجود ندارد و با پنهان کردن سرقت خود، خودتان را آزار ندهید اگر دوسش دارید آن را مقدس بشمارید. در هر موردی به یاد بیاورید چیزی را که Jean-luc Godard گفته: مهم نیست چیز(ایده)ها را ازکجا می گیرید مهم این است که آنها را به کجا می برید.”

Book cover_The Tale That Killed Emily Knorr Poezin Open Poetry Illegal Club poster Nina Zivancevic performance poster

  • دیدگاه شما نسبت به وفاداری به فرهنگ و هویت بومی در طراحی گرافیک چیست؟

فکر می‌کنم چیز خوبیه. اما هینطور فکر میکنم که طراحی جهانی است، چرا که فهم جهانی اش بسیار آسان است، و این یک جادوی درسته که شما می توانید چیزی بسازید که در فرهنگتان و جهان قابل درک است.برای ساختن چیزی خیلی شخصی برای خودتان و همچنین جهان.

  • چه چیزی را الان می‌دانید که دوس دارید آن را در گذشته می دانستید؟

چگونه کنار آمدن با مشتری های مختلف، برای اینکه بیشتر از کارهای من قدر دانی کنند. همچنان روی این قضیه کار می‌کنم.

  • شما امیدوارید چه بخشی از کارتان در آینده کشف شود؟

امیدوارم انسانیت.

Poezin Open Poetry Illegal Club poster

  • چه موضوعاتی نظر شما را بیشتر جلب می کند؟

موضوعات سفارش شده اجتماعی,تاتر و فیلم.

  • آخرین کاری که تحسین شما را بر انگیخته کدام است؟

من هر روز کارهای پیتر بانکو را تحسین می کنم، او مانند یک هنرمند پر کار است. من متحیر میشم او چگونه می‌تواند کنجکاو باشد و همیشه در کارهایش تازگی هست. درخشش غیر قابل تحمل و پر شوری در کارهایش هست.

Book cover_Women or silences of history Michelle Perrot

  • چند ساعت طراحی گرافیک کار می کنید؟

زمانی که وقت آزاد دارم، معمولا عصرها یا شب‌ها کار می‌کنم.

  • طراحان گرافیک مورد علاقه‌ی شما چه کسانی هستند؟

برای چند سال طراح ژاپنی به نام Tadanori Yokoo ، عاشق طرح‌های توهم زای Sixties ، همچنین پوستر فیلم های لهستانی و چکوسلواکی بودم. اما حالا، گفتنش سخته. من تحسین می‌کنم کسانی را که سعی می‌کنند در نمایشگاه‌ها طراحان را گرد هم بیاورند یا وب سایت‌هایی مانند این.

178.indd

  • برای کسانی که می‌خواهند طراحی گرافیک انجام دهند چه توصیه هایی دارید؟

کار کنید و خودتان و کاری را که می‌کنید را باور داشته باشید. برای چیزی که باور دارید طراحی کنید.


گفتگو و ترجمه: مقداد شیرعلی

پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های ضروری مشخص شده‌اند. *

شش + 6 =