ایلستریتور | طراحی یک ون کارتونی

VAN (1)
چه چیزی میخواهید ترسیم کنید

در این آموزش میخواهیم با استفاده از ایلستریتور ، یک ون هات داگ کارتونی رنگی رسم کنیم که در حال رفتن در جاده است و اسنک های خوشمزه بار زده است ! ما از شکل های اصلی استفاده کرده و با حالت های ترکیبی آنها را رسم می کنیم و سایه های نیمه واقعی و سایه روشن هایی را به ون مان اضافه می کنیم تا آن را شفاف تر و سه بعدی نشان دهیم . بیایید شروع کنیم .

۱.اصل و پایه ون را بکشیم

مرحله ۱

بیایید شاسی ون را از یک چهار گوش ۱۰۰*۵۰ px  با ابزار Rectangle Tool  رسم کنیم . نقطه تکیه گاه بالا سمت راست را با Direct Selection Tool  انتخاب کرده و اینتر کنیم تا پنجره مربوط به آپشن های Mode  باز شود . اندازه Horizontal Position  را تا -۱۰ px  و Vertical را تا ۰ px  تنظیم نمایید سپس نقطه تکیه گاه را به سمت چپ بکشید .

VAN (34)

مرحله ۲

کل شکل را انتخاب کرده و از ویژگی Live Corner  برای گرد کردن گوشه ها با کشیدن شاخص دایره به مرکز شکل استفاده می نماییم . شعاع گوشه را روی ۱۰ px  تنظیم می نماییم . اگر این کار در نسخه طراحی ادوبی شما وجود نداشت از Effect > Stylize > Rounded Corner  استفاده کنید .

دو چهار گوش کوچکتر و گرد در پایین شکل اضافه کرده و سپر های جلو و عقب را رسم کنید.

VAN (33)

مرحله ۳

ابزار Ellipse Tool  را انتخاب کرده و یک دایره به شعاع ۱۸*۱۸ px  برای چرخ بکشید . و دو دایره کوچکتر درون لاستیک ها و آلیاژ ها اضافه نمایید . یک چهار گوش عمودی باریک مقابل بدنه ون برای قاب تزئینی بگذارید و گوشه ها را گرد کنید . یک رشته باریک تر در بالای ون اضافه نمایید .

VAN (32)

مرحله ۴

بیایید شیشه جلو ون را رسم کنیم . یک چهار گوش گرد در قسمت جلو بکشید و آن را روی بدنه اصلی ون بیندازید . یک چهار گوش گرد  دیگر کنار اولی اضافه نمایید و آن را کمی باریک تر کنید .

VAN (31)

مرحله ۵

حال یک سفره قابل حمل برای هات داگ ها اضافه نماییم . یک چهار گوش باریک رسم کرده و آن را به گوشه بالایی قاب ون میچسبانیم . از ابزار Direct Selection Tool  استفاده کرده و نقطه تکیه گاه پایین سمت چپ  چهار گوش را انتخاب می کنیم . اینتر کرده تا پنجره آپشن های Move  باز شود و اندازه Horizontal  را ۵ px  و Vertical  را ۰ px  تنظیم کرده و نقطه تکیه گاه را ۵ px به سمت چپ میکشیم . همین کار را برای نقطه تکیه گاه پایین سمت راست انجام داده و آن را در جهت مخالف می کشیم.

VAN (30)

مرحله ۶

سفره را تا جایی که امکان دارد سه بعدی کنید و یک رشته افقی باریک در قسمت پایین تر سفره اضافه نمایید . ارتفاع سفره را تنظیم کنید و آن را کمی باریک تر کنید تا نمای آن مناسب تر شود .

یک چهار گوش با همان پهنا برای قاب پنجره اضافه نمایید . هر دو نقطه تکیه گاه بالایی پنجره را با Direct Selection Tool  انتخاب کرده و علامت های Live Corners  را بکشید تا قسمت بالاتر شکل گرد شود .

VAN (29)

مرحله ۷

یک چهار گوش کوچک در قسمت پایین سمت چپ ون برای اگزوز اضافه میکنیم .

و ون را به دو قسمت تقسیم می کنیم . بنابراین میتوانیم این قسمت ها را جداگانه رنگ بزنیم . بدنه ون مان را دو برابر می کنیم . کپی بدنه را همراه با قاب اصلی انتخاب میکنیم . Shape Builder Tool  را باز کرده و موس را اطراف قسمت پایین ون تا وقتیکه انتخاب خاکستری رنگ را ببینید نگه می دارید . روی شکل تک کلیک کرده و حالا ما تصویر زیر را خواهیم داشت ! حالا پایین ون یک شکل جداگانه خواهد بود.

VAN (28)

۲. از رنگ های یکنواخت برای ون استفاده نماییم

مرحله ۱

حالا بدنه ون آماده است . بیایید رنگ های اصلی را بزنیم . بدنه ون را انتخاب نمایید و رنگ Fill  را با بژ روشن انتخاب کنید و رنگ Stroke  را در پنل رنگها هیچ کنید . از رنگ قرمز روشن برای پایین ون استفاده نمایید . قاب اصلی و مرکزی ون را با رنگ بژ تیره رنگ بزنید .

بیایید آن قسمت هایی از پنجره را که خارج از بدنه ون است حذف کنیم . پنجره های روی هم افتاده را با بدنه اصلی شکل انتخاب کنید و با گرفتن کلید Alt  و کلیک کردن قسمت هایی که لازم نیستند و حذف آنها از Shape Builder Tool  استفاده نمایید.

VAN (27)

مرحله ۲

بیایید جزئیات شکل را با اضافه نمودن قاب ها ی پنجره ها کاملتر نماییم . پنجره ها را انتخاب نمایید و وارد Object > Path > Offset Path  شوید ارزش Offset  را تا -۲ px  تنظیم نمایید .

نقطه تکیه گاه جانبی پنجره های جلو و پشت را تا اطراف یعنی تا لبه ون بکشید . از Shape Builder Tool  برای حذف قسمت های غیر لازم خارج از ون استفاده نمایید و شکل های شیشه ای را با آبی روشن پر کنید .

از سایه های تیره قهوه ای برای قاب ها و بزرگترین پنجره استفاده نمایید و قسمت داخلی ون را رسم کنید.

VAN (26)

مرحله ۳

از رنگها بای چرخ های ون استفاده کنید .

بیایید سایه بان محافظی بالای سفره رسم کنیم . با کشیدن یک چهار گوش باریک به ابعاد ۶*۲۰ px  شروع مینماییم . چهار گوش را انتخاب میکنیم . اینتر کرده و در پنجره Move  اندازه Horizontal  را ۶ px  تنظیم می نماییم که برابر با پهنای چهار گوش مان است . روی Copy  کلیک کرده تا شکل مان دوبل شود و چندین بار Control – D را برای تشکیل هفت نسخه از آن فشار می دهیم . رنگ های رشته ها را به استثنای یکی تغییر داده و متناوب سفید و قرمز می زنیم.

VAN (25)

مرحله ۴

بیایید شکل های گردی به پایین نوارها اضافه نماییم . از ابزار Ellipse  استفاده کرده و دایره ای رسم می کنیم که با پهنای نوارها متناسب باشد . Alt – Shift  را فشار داده و دایره را به راست میکشیم و یک کپی از آن میگیریم . چندین بار Control – D  را فشرده و دایره های بیشتری رسم می کنیم.

VAN (24)

مرحله ۵

حالا میخواهیم سایه بان مان را رسم کنیم . آن را در قسمت بالاتر چشم اندازمان قرار میدهیم . به این منظور یک چهار گوش در قسمت بالای بزرگترین پنجره رسم کرده و پهنای آن را تنظیم میکنیم . و آن را با کشیدن نقطه تکیه گاه پایینی آن به اطراف تغییر می دهیم آنگاه چهار گوش فشرده تر میشود .

حالا ما از این چهار گوش برای رسم چشم انداز سایه بان استفاده می کنیم . نوارهای سایه بان را ( بدون دایره ها ) Group  میکنیم و گروه ها را با چهار گوش های رسم شده کنار هم قرار می دهیم . وارد Object > Envelope Distort > Make with Top Object  میشویم . بسیار خوب حالا سایه بان پنجره را میپوشاند .

دایره ها را انتخاب کرده و از Eraser Tool  استفاده نموده و کلید Alt  را گرفته تا حفره های بالایی دایره ها را پاک کنیم . رنگ دایره ها را کمی تیره تر میکنیم و به سایه بان بعد می دهیم.

VAN (23)

مرحله ۶

حالا بیایید یک هات داگ خوشمزه رسم کنیم . یک چهار گوش زرد در حدود ۷۳*۲۲ px  می کشیم . گوشه های چهار گوش زرد را کاملا گرد میکنیم . یک چهار گوش بزرگتر با گوشه های گرد رسم میکنیم و سس را می کشیم . و آن را با رنگ قرمز پر می کنیم . شکل زرد دیگری را اضافه می کنیم و سس را بین دو تکه نان قرار می دهیم.

VAN (22)

مرحله ۷

بیایید کمی سس تند به تصویرمان اضافه نماییم . از Line Segment Tool  برای کشیدن یک خط افقی مستقیم استفاده می کنیم . شیفت را می گیریم  و راس خطوط را در پنل Stroke  منحنی میکنیم .

وارد Effect > Distort & Transform > Zig Zag  میشویم . اندازه Size  را ۱ px  تنظیم میکنیم . و Ridges per segment  را تا ۸ تنظیم میکنیم . Smooth Point  را انتخاب کرده و اوکی میکنیم . وارد Object > Expand Appearance  میشویم تا از افکت ها استفاده کنیم . کمی خردل میکشیم . یک خط موج دار دیگر به رنگ قرمز برای کچاپ اضافه میکنیم.

VAN (21)

مرحله ۸

هات داگ را بالای ون درست بالای سایه بان میگذاریم.

VAN (20)

۳. از حالت های ترکیبی برای اضافه کردن جزئیات سایه بهون استفاده نمایید

مرحله ۱

شکل بدنه ون را انتخاب کرده و از Offset Path  با اندازه های px  استفاده کنید . شکل را با زاویه خطی از قهوه ای تیره تا سیاه پر کنید و Blending Mode  را با Screen  روشن کنید و یک سایه روشن شفاف بزنید.

VAN (19)

مرحله ۲

از یک زاویه خطی واضح با سایه های آبی روشن و تیره برای پنجره ها استفاده نمایید . بگذارید قسمت های بالایی پنجره ها را تیره تر کنیم . یک رشته افقی باریک مقابل بالای پنجره ها بگذارید . و آن را با رنگ آبی پر کرده و Blending Mode  را با Multiply  تنظیم نمایید.

VAN (18)

و حالا قسمت های اضافی بیرون پنجره ها را حذف کنیم . پنجره ها را انتخاب کنید راست کلیک کرده و Make Compound Path  . کل پنجره ها را تبدیل بهیک شکل کنید .

مرحله ۳

هر دو پنجره ترکیبی مسیر و رشته آبی را انتخاب نمایید و از Intersect  در پنل مسیر یاب استفاده نمایید . حالا ما یک توناژ آبی در قسمت بالای پنجره ها خواهیم داشت .

VAN (17)

مرحله ۴

از Offset Path  با معیار –۱ px  استفاده کرده و یک انعکاس درخشان برای قاب ون اضافه نمایید . از زوایای خطی برای قاب های پنجره ها استفاده کنید .

VAN (16)

مرحله ۵

چرخ ها را انتخاب کرده و از Offset Path  با ۱ px  Offset  استفاده نمایید . شکل های رسم شده را به Compound Path  تبدیل کرده آنها را با هم با قسمت قرمز پایین ون انتخاب کنید و از Minus Front  مسیر یاب برای حذف حفره های چرخ ها استفاده نمایید.

VAN (15)

مرحله ۶

از قسمت داخلی چرخ ها کپی گرفته و آن را کوچکتر کنید . با استفاده از Eraser Tool  قسمت وسط شکل را پاک کنید . در غیر این صورت با استفاده از Pencil Tool  یک خط موج دار روی  دایره بکشید و هر دو شکل را در مسیر یاب به دو دایره مجزا تقسیم نمایید .

VAN (14)

قسمت های باقی مانده را با زاویه خطی از خاکستری به سیاه پر کنید و Blending Mode  را به Screen  تبدیل کنید و یک سایه روشن درخشان روی سطح فلزی آلیاژ رسم کنید .

از یک زاویه بژ روشن برای دایره وسطی چرخ استفاده کنید و آن را سه بعدی تر جلوه دهید .

VAN (13)

در اینجا نشان دادیم که ون ما در این مرحله چطور به نظر میرسد . بیایید آن را با اضافه نمودن سایه های آرام واقعی تر جلوه دهیم .

VAN (12)

مرحله ۷

با استفاده از Rectangle Tool  و  Shape Builder Tool یک رشته باریک زیر سفره رسم مینماییم . آن را با رنگ بژ روشن پر کرده و Blending Mode  را به Multiply  تبدیل میکنیم . و یک سایه نیمه روشن رسم می کنیم .

از زوایای خطی قرمز و متمایل به خاکستری برای رشت های سایه بان استفاده کنید و آن را واقعی تر جلوه دهید.

VAN (11)

مرحله ۸

حالا بیایید جزئیات بیشتری به سفره اضافه کنیم . سطح بالایی را با شیب زاویه از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره پر کنید و یک سطح چوبی صیقل داده شده بکشید.

VAN (10)

مرحله ۹

Rectangle Tool  را باز کرده و دو رشته باریک تیره تشکیل دهید و آنها را به طور افقی در امتداد سفره قرار دهید . چند رشته روشن تر کنار تیره ها اضافه نمایید و الوار های چوبی سه بعدی رسم کنید.

VAN (9)

مرحله ۱۰

سایه های در هم چهار گوش زیر سفره و سایه بان رسم کنید و Blending Mode  را مانند قبل  به Multiply  تبدیل کنید.

VAN (8)

مرحله ۱۱

بیایید هات اگ مان را واقعی تر و سه بعدی تر جلوه دهیم . از یک شیب زاویه در هم از نارنجی تا زرد برای تکه های نان هات داگ استفاده نمایید . سس را با زاویه مشابه از قرمز تیره تا صورتی گوشتی پر کنید .

یک جفت چهار گوش باریک با گوشه های گرد بالای سس و نان اضافه نموده و آنها را با زوایای خطی تیره از قهوه ای تا مشکی پر کنید و Blending Mode  را تبدیل به Screen  کنید و سایه های روشن ثابت بزنید . در نهایت سایه های نیمه ملایم و باریک در Multiple Blending Mode  برای قسمت های هات داگ بزنید.

VAN (7)

مرحله ۱۲

یک سایه زیر هات داگ بالایی بزنید . سه هات داگ کوچکتر روی سفره بگذارید . رشته های سفید سایه بان را با زاویه شیب خطی زرد روشن مجددا رنگ بزنید و تصویر را رنگی تر و آفتابی تر کنید .

VAN (6)

۴.زمینه ساده ای به تصویر مان بدهیم

مرحله ۱

یک چهار گوش زمینه رسم کرده و رنگ قهوه ای روشن به آن بزنید . برای سایه از یک بیضی بزرگ زیر ون استفاده نمایید و آن را با شیب زاویه بژ تا سفید پر کنید و به Multiple Blending Mode  تبدیل کنید . از بیضی سایه دو بار کپی بگیرید و کپی ها را کوچک تر کنید و آنها را زیر هر دو چرخ ون قرار دهید.

VAN (5)

مرحله ۲

یک چهار گوش به رنگ قهوه ای تیره در قسمت پایین صفحه کارمان اضافه مینماییم و جاده را رسم می کنیم . یک خط افقی مستقیم در امتداد جاده برای جدا کننده ترافیک قرار می دهیم . پنل Stroke  را باز کرده و کادر Dashed Line  را تیک می زنیم و میان خطوط مان فاصله می اندازیم . اندازه  خطوط را تا ۲۰ pt  و  فاصله میان آنها را ۳۰ pt  تنظیم می کنیم .

در صورت نیاز اندازه ها را تنظیم می کنیم تا مقیاس کلی تصویر مناسب شود . اگر ون را تغییر سایز نداده باشید و بخواهید یک تصویر کوچک داشته باشید ممکن است بخواهید از اندازه های کوچکتر در حدود ۲-۵ pt  استفاده نمایید.

VAN (4)

مرحله ۳

یک سایه از چشم انداز یک شهر از چهار گوش های قهوه ای روشن رسم کنید و شکل های کتاه و بلند بسازید و ساختمان ها و آسمان خراش هایی را رسم کنید . پنجره های قهوه ای روشن اضافه کرده و یک سری چهار گوش های باریک کوچک بالای ساختمان ها رسم کنید .

VAN (3)

ون کارتونی رنگارنگ ما با هات داگ های خوشمزه به پایان رسید !

امیدوارم از رسم ون درخشان با اجزای روشن لذت برده باشید و نکات و ترفند های جدید  آموخته باشید در حالیکه از ابزار Shape Builder  ، پنل مسیر یاب و حالت های ترکیبی استفاده میکنید . چیزهای جالب بسازید و به تحقیقات ما نیز رجوع کنید . خوش باشید !

VAN (1)


منبع

پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های ضروری مشخص شده‌اند. *